Развитие и применение цифровой системы нотации в традиционном китайском театре
Bibliographic entry
Хуан, Яхуэй. Развитие и применение цифровой системы нотации в традиционном китайском театре / Хуан Яхуэй // Новые горизонты - 2015 : сборник материалов Белорусско-Китайского молодежного инновационного форума, 26–27 ноября 2015 г. – Минск : БНТУ, 2015. – С. 265-267.
Abstract
The Chinese opera is a traditional form of stage entertainment, weaving together elements of mime, dance, song, dialogue, swordplay, and acrobatics into one fluid continuous flow. Gestures, movements and expressions incorporated within each performer's script come together to bring forth an impressive performance. In contrast to Western stage entertainment, which is subdivided into different categories such as opera, drama and sketches, Chinese opera has remained faithful to its original format over the centuries. Although sharing a common ancestry, Chinese opera boasts over 300 various distinct forms - taking their names from their places of origin. These forms are generally discernible by their use of local dialects and distinct 'melodies'. Beijing opera is considered by most to be the most refined. Also widespread are Pingju Opera, Kunqu Opera, Shaoxing Opera, Henan Opera, Sichuan Opera, Shanxi Opera, Huangmei Opera, Huagu Opera and Yangko Opera. Some Chinese ethnic minority groups have some local form of operas.
Abstract in another language
Изучение современного состояния нотации составляет специфическую область музыкальной науки. Сегодня цифровая нотация в Китае является основой общего музыкального образования и практически единственным способом записи образцов традиционной музыкальной культуры. Современные ноты музыканта-исполнителя народных инструментальных мелодий, а также вокальных и инструментальных партий в спектаклях традиционного китайского театра представляют собой исключительно цифровую запись.