Белорусский национальный технический университет
Repository of the Belarusian National Technical University
ISSN: 2310-7405
Repository of the Belarusian National Technical University
View Item 
  •   Repository BNTU
  • Внеуниверситетские публикации ученых БНТУ
  • Публикации в изданиях Республики Беларусь
  • View Item
  •   Repository BNTU
  • Внеуниверситетские публикации ученых БНТУ
  • Публикации в изданиях Республики Беларусь
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Обыденное познание и некоторые проблемы когнитивной социализации

Thumbnail
Authors
Дождикова, Р. Н.
Date
2018
Publisher
Издательский центр БГУ
Another Title
Everyday cognition and some problems of cognitive socialization
Bibliographic entry
Дождикова, Р. Н. Обыденное познание и некоторые проблемы когнитивной социализации = Everyday cognition and some problems of cognitive socialization / Р. Н. Дождикова // Журнал Белорусского государственного университета. Социология. – 2018. – № 1. – С. 30-40.
Abstract
Предпринята попытка применить методологические принципы классификации обыденного познания В. С. Стёпина к анализу современного состояния когнитивной социализации. Проанализировано программирующее воздействие обыденного познания на характер восприятия научного и псевдонаучного знания на основе использования статистического материала, полученного в результате письменного опроса студентов. Выявлены некоторые проблемы современного школьного образования, пропаганды науки и распространения псевдонауки. Сделан вывод о том, что обыденное познание является своеобразным индикатором когнитивной социализации, уровня освоения и фиксации научных достижений.
Abstract in another language
The author has attempted to apply V. S. Stepin's methodological principles of classifying the notion of «everyday cognition» to the analysis of the contemporary state of cognitive socialization. The programming impact of everyday cognition on the character of perceiving scientific and pseudo-scientific knowledge on the basis of using statistical data obtained from the students' questionnaires is analyzed. Certain problems of contemporary school education, as well as propaganda of science and criticism of pseudo-science are explicated. The author comes to the conclusion that everyday cognition can serve as a specific indicator cognitive socialization, the level of assimilating and fixing scientific achievements.
URI
https://rep.bntu.by/handle/data/147564
View/Open
30-40.pdf (278.9Kb)
Collections
  • Публикации в изданиях Республики Беларусь[3461]
Show full item record
CORE Recommender

Belarusian National Technical University | Science Library | About Repository | Размещение в Репозитории | Contact Us
Яндекс.МетрикаIP Geolocation by DB-IP
Science Library | About Repository | Размещение в Репозитории | Contact Us
 

Browse

All of Repository BNTUCommunities & CollectionsAuthorsTitlesBy Issue DatePublisherBy Submit DateTypeThis CollectionAuthorsTitlesBy Issue DatePublisherBy Submit DateType

My Account

LoginRegister

Belarusian National Technical University | Science Library | About Repository | Размещение в Репозитории | Contact Us
Яндекс.МетрикаIP Geolocation by DB-IP
Science Library | About Repository | Размещение в Репозитории | Contact Us