Тьюторская деятельность педагога по индивидуализации самостоятельной работы студентов
Another Title
Tyutorskaya activity of the teacher on the individualization of independent work of students
Bibliographic entry
Челнокова, Е.А. Тьюторская деятельность педагога по индивидуализации самостоятельной работы студентов = Tyutorskaya activity of the teacher on the individualization of independent work of students / Е. А. Челнокова, Г. С. Храбан // Вестник Мининского университета / гл. ред. А.А. Федоров. – 2016. – № 1-1.
Abstract
В статье авторы обращаются к рассмотрению вопроса о тьюторской деятельности педагога по индивидуализации самостоятельной работы студентов высших учебных заведений. Говоря о значении самостоятельной работы студентов, авторы приводят мнения классиков педагогики по данному вопросу. Приведены трактовки понятия самостоятельной работы студентов, данные учёными: В. И. Загвязинским, И. А. Зимней, П. И. Пидкасистым, Л. М. Фридманом, М. Г. Гаруновым, В. П. Шишкиным, И. В. Поповой, Э. В. Губернаторовой. Авторы статьи указывают на недостатки самостоятельной работы студентов, к которым относят: неумение организовать самостоятельную работу, отсутствие навыков планирования, самоорганизациии и самоконтроля, отсутствие навыков работы с литературой и определяют возможные пути их устранения.
Abstract in another language
The authors refer to the issue of tyutorskoy activity of the teacher on the individualization of independent work of students in higher education. Speaking about the importance of independent work of students, the authors present the classics of pedagogy views on the matter. Results interpretation of the concept of independent work of students, data scientists: V.I.Zagvyazinskim, I.A.Zimney, P.I.Pidkasistym, L.M.Fridmanom, M.G.Garunovym, V.P.Shishkinym, IV Popova, E.V.Gubernatorovoy. The authors point to the shortcomings of independent work of students, which include: the inability to organize independent work, the lack of planning skills, selforganization and samokontrorlya, lack of skills with the literature and identify possible ways to address them. The most promising way to improve the students' independent work the authors consider its individualisation undertaken teacher applying technology tyutorskoy activities. The authors point out the conditions that must provide the teacher in the design of students' independent work, and determine its components: motivational, organizational, reflexive, mastery, control. Special attention is given to consideration of steps tyutorskoy activities individualization of independent work of students of high school.