Оценка влияния транспортно-логистической инфраструктуры регионов Республики Беларусь на ее социально-экономические показатели
Date
2020Publisher
Another Title
Estimation of Transport and Logistics Infrastructure Impact of Regions in the Republic of Belarus on its Socio-Economic Indicators
Bibliographic entry
Ивуть, Р. Б. Оценка влияния транспортно-логистической инфраструктуры регионов Республики Беларусь на ее социально-экономические показатели = Estimation of Transport and Logistics Infrastructure Impact of Regions in the Republic of Belarus on its Socio-Economic Indicators / Р. Б. Ивуть, П. В. Попов, П. И. Лапковская // Наука и техника. – 2020. – № 2. – С. 93-100.
Abstract
В статье обоснована необходимость исследования транспортно-логистической инфраструктуры регионов в контексте ее влияния на социально-экономические показатели развития Республики Беларусь. Значимость изучения данного вопроса подтверждается целями и задачами развития транспортно-логистической системы страны, обозначенными в Национальной стратегии устойчивого социально-экономического развития Республики Беларусь на период до 2030 г. и в Республиканской программе развития логистической системы и транзитного потенциала на 2016–2020 гг. Рассмотрено влияние девяти показателей развития транспортно-логистической инфраструктуры регионов страны на шесть ключевых социально-экономических показателей развития, таких как валовой внутренний продукт, инвестиции в основной капитал, доходы консолидированных бюджетов, средний уровень заработной платы, численность экономически активного населения, количество официально зарегистрированных безработных. Для оценки взаимосвязи зависимых и независимых переменных использован множественный регрессионный анализ, а именно метод шагового отбора. Вычисления проводились в программе IBM SPSS Statistics 20. Рассчитывались показатели корреляции между зависимыми и независимыми переменными, определялись взаимосвязи между переменными. Достоверность полученных результатов проверена с помощью t-критерия Стьюдента. Проведенные расчеты позволили выявить ключевые показатели транспортно-логистической инфраструктуры шести регионов страны, которые в наибольшей степени влияют на социально-экономическое развитие Республики Беларусь и могут быть использованы при анализе инвестиционной привлекательности регионов.
Abstract in another language
The paper substantiates the need to study a transport and logistics infrastructure of the regions in the context
of its impact on socio-economic indicators for development of the Republic of Belarus. The importance of this study is confirmed by goals and objectives for development of the transport and logistics systems of the Republic of Belarus as outlined in the National Strategy for Sustainable Social and Economic Development of the Republic of Belarus for the period until 2030 and Republican Program for development of logistics systems and transit potential of the Republic of Belarus for the period of 2016-2020. The influence of nine indicators for development of the transport and logistics infrastructure in the regions of the country on six key socio-economic indicators such as gross domestic product, investment in fixed assets, revenues of consolidated budgets, average wage level, number of gainfully employed persons, number of registered unemployed persons has been investigated in the paper. A multiple regression analysis has been used to assess a relationship between dependent and independent variables, that is a step selection method. All the calculations have been carried out while using the IBM SPSS Statistics 20. Indicators of correlation between dependent and independent variables have been calculated and relationships between the variables have been determined in the paper. Validity of the obtained results has been checked with the help of the Student's test. The calculations have made it possible to identify key indicators for a transport and logistics infrastructure in six regions of the country which have the greatest impact on the social and economic development of the Republic of Belarus and can be used to analyze an investment attractiveness of the regions.
View/ Open
Collections
- № 2[11]