Сады «Чахар-Баг» в культуре и поэзии Омара Хайяма
Another Title
The ‘‘Chahar Bagh’’ gardens in the culture and poetry of Omar Khayyam
Bibliographic entry
Дробченко, Н. В. Сады «Чахар-Баг» в культуре и поэзии Омара Хайяма = The ‘‘Chahar Bagh’’ gardens in the culture and poetry of Omar Khayyam / Н. В. Дробченко, М. Норузи // Архитектура : сборник научных трудов / редкол.: А. С. Сардаров (гл. ред.), Е. Е. Нитиевская, О. В. Шиян [и др.]. – Минск : БНТУ, 2025. – Вып. 18. – С. 15-20.
Abstract
Садово-парковое искусство и литература очень часто переплетались в разных культурах, особенно в исламской и восточной традициях, включая Персию и Центральную Азию. Оба этих вида искусства играли важную роль в эстетической и философской жизни общества, отражая представления о природе, гармонии и красоте. Садово-парковое искусство и произведения О. Хайяма связаны через общий символизм природы и жизненной философии, которую поэт передавал в своих стихах. В персидской культуре сады всегда занимали особое место как символ рая, места отдыха, размышлений и уединения. В рубаи О. Хайяма использовались образы садов и природных элементов, передавались глубокие философские мысли о жизни, смерти и наслаждении текущим моментом.
Abstract in another language
Gardening and park art and literature have often been intertwined in different cultures, especially in Islamic and Oriental traditions, including Persia and Central Asia. Both of these types of art played an important role in the aesthetic and philosophical life of society, reflecting ideas about nature, harmony and beauty. Landscape art and Omar Khayyam's works are connected through the common symbolism of nature and the philosophy of life that Omar Khayyam conveyed in his poems. In Persian culture, gardens have always occupied a special place as a symbol of paradise, a place of relaxation, reflection and solitude. Omar Khayyam's rubai used images of gardens and natural elements, conveyed deep philosophical thoughts about life, death and enjoyment of the present Moment.
