Белорусский национальный технический университет
Repository of the Belarusian National Technical University
ISSN: 2310-7405
Repository of the Belarusian National Technical University
View Item 
  •   Repository BNTU
  • Сериальные издания
  • Наука и Техника
  • 2021
  • № 1
  • View Item
  •   Repository BNTU
  • Сериальные издания
  • Наука и Техника
  • 2021
  • № 1
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ways to Improve Road Safety Audit in the Republic of Kazakhstan

Thumbnail
DOI
10.21122/2227-1031-2021-20-1-45-51
Authors
Ibrayev, K.
Kapskiy, D.
Bogdanovich, S.
Date
2021
Publisher
БНТУ
Another Title
Пути повышения качества аудита безопасности дорожного движения в Республике Казахстан
Bibliographic entry
Ibrayev, K. Ways to Improve Road Safety Audit in the Republic of Kazakhstan = Пути повышения качества аудита безопасности дорожного движения в Республике Казахстан / K. Ibrayev, D. Kapskiy, S. Bogdanovich // Наука и техника. – 2021. – № 1. – С. 45-51.
Abstract
There are two types of internationally recognized engineering approaches to addressing road safety issues – proactive and reactive. Predicted or proactive approach includes prevention of accidents and taking corrective measures before accidents can occur. One example of this approach is road safety audit, which is a relatively new tool in developing countries. The paper has analyzed approaches to road safety audit outlined in guidelines of the United Kingdom, Ireland, USA, Australia, Canada, as well as in guidelines of Asian Development Bank for the countries of Central Asian Regional Economic Cooperation. All reviewed documents are characterized by a similar approach to the basic definitions, to selection of audit team and requirements for team members, to the main stages of road safety audit. All reviewed guidelines emphasize that audit is not a means of project works evaluation, verification of compliance with standards, a means of projects ranking or evaluation. Approach to road safety audit, outlined in recommendations developed in the Republic of Kazakhstan has also been analyzed. It has been established that the document does not meet approaches adopted in developed countries. Conditions of the Republic of Kazakhstan require development of a new document based on analysis of the best international experience. Currently, the Republic of Kazakhstan has embarked on a gradual introduction of “road forgiving mistakes” approach to the design and operation of roads. This fact should also be considered when revising road safety audit manual.
Abstract in another language
Существуют два типа международно признанных инженерных подходов к решению проблем безопасности дорожного движения – упреждающий и реактивный. Прогнозируемый, или упреждающий, подход включает предотвращение аварий и принятие корректирующих мер до того, как они могут произойти. Одним из примеров такого подхода является аудит безопасности дорожного движения. Это относительно новый инструмент в развивающихся странах. В статье проанализированы подходы к аудиту безопасности дорожного движения, изложенные в руководствах Великобритании, Ирландии, США, Австралии, Канады, а также в рекомендациях Азиатского банка развития для стран Центральноазиатского регионального экономического сотрудничества. Для всех рассмотренных документов характерен схожий подход к основным определениям, выбору аудиторской группы и требованиям к ее членам, основным этапам аудита безопасности дорожного движения. Во всех рассмотренных руководствах подчеркивается, что аудит – это не средство оценки работ по проекту, проверки соответствия стандартам, средство ранжирования или оценки проектов. Также был проанализирован подход к аудиту безопасности дорожного движения, изложенный в рекомендациях, разработанных в Республике Казахстан. Установлено, что документ не соответствует подходам, принятым в развитых странах. Условия Республики Казахстан требуют разработки нового документа, основанного на анализе лучшего международного опыта. В настоящее время Республика Казахстан приступила к постепенному внедрению концепции «прощающей ошибки дороги» в проектировании и эксплуатации дорог. Этот факт также следует учитывать при пересмотре руководства по аудиту безопасности дорожного движения.
URI
https://rep.bntu.by/handle/data/85589
View/Open
Статья (379.1Kb)
Collections
  • № 1[12]
Show full item record
CORE Recommender

Belarusian National Technical University | Science Library | About Repository | Размещение в Репозитории | Contact Us
Яндекс.МетрикаIP Geolocation by DB-IP
Science Library | About Repository | Размещение в Репозитории | Contact Us
 

Browse

All of Repository BNTUCommunities & CollectionsAuthorsTitlesBy Issue DatePublisherBy Submit DateTypeThis CollectionAuthorsTitlesBy Issue DatePublisherBy Submit DateType

My Account

LoginRegister

Belarusian National Technical University | Science Library | About Repository | Размещение в Репозитории | Contact Us
Яндекс.МетрикаIP Geolocation by DB-IP
Science Library | About Repository | Размещение в Репозитории | Contact Us