Improving the Brake Control Effectiveness of Vehicles Equipped with a Pneumatic Brake Actuator
Date
2020Publisher
Another Title
К вопросу о повышении эффективности управления тормозами транспортных средств, оснащенных пневматическим тормозным приводом
Bibliographic entry
Improving the Brake Control Effectiveness of Vehicles Equipped with a Pneumatic Brake Actuator = К вопросу о повышении эффективности управления тормозами транспортных средств, оснащенных пневматическим тормозным приводом / V. Bogomolov [et al.] // Наука и техника. – 2020. – № 1. – С. 55-62.
Abstract
This paper proposes a way to determine a rational connection between a two-section or three-section brake valve and the main brake system circuits of a wheeled vehicle equipped with simplex or duo-duplex brake gears. The aim is to determine a rational option to connect main brake system circuits with a brake valve to guarantee the maximum effectiveness of an emergency brake system if any device of the brake actuator of a multiaxle wheeled vehicle is out of order, using the methods of combinatorics. The feature of the proposed way, determining the rational connection of a brake valve with the main brake system circuits of a multiaxle wheeled vehicle, is the application of combinatorics methods, taking into account the features of a brake valve design. New mathematical interconnections between the quantities of the connection points of circuits and simplex and duo-duplex brake gears enable us to determine the rational scheme of the application of the brake gear circuits of a multiaxle wheeled vehicle. Mathematical expressions that enable us to compute the number of possible connection points of two-section and three-section brake gears and simplex and duo-duplex brake gears, which are installed on the axles of a multiaxle wheeled vehicle, have been determined. It is proposed to use a universal mathematical dependence to determine the number of rational options to connect the brake actuator circuits of a multiaxle wheeled vehicle. The diagram of the calculated scheme of the connection between circuits and the two-section or three-section brake valve of simplex or duo-duplex brake gears is presented. It simplifies the determination of the number of rational options to connect brake actuator circuits with the brake gears and brake valve of a multiaxle wheeled vehicle. In review the analysis of requirements to be fulfilled in accordance with international standards is provided and the evaluation of the effectiveness of the emergency brake system of some wheeled vehicles is carried out. The general concept to determine the rational layout of the emergency brake system of a multiaxle wheeled vehicle on the basis of the arrangement schemes of the connection between two-section or three-section brake valves and simplex and duo-duplex brake gears is proposed.
Abstract in another language
В статье предлагается способ определения рационального подключения двух- или трехсекционного тормозного крана к контурам рабочей тормозной системы многоосного колесного транспортного средства с тормозными механизмами типа «симплекс» или «дуо-дуплекс». Цель заключается в том, чтобы определить рациональный вариант подключения контуров рабочей тормозной системы к тормозному крану для обеспечения наивысшей эффективности действия запасной тормозной системы при выходе из строя какого-либо устройства, входящего в состав тормозного привода многоосного колесного транспортного средства. Особенностью рассматриваемого способа является применение метода комбинаторики с учетом особенностей конструкции тормозного крана. Наличие математических взаимосвязей между количеством точек подключения контуров к тормозным механизмам типа «симплекс» или «дуо-дуплекс» позволяет найти рациональную схему использования контуров тормозного привода многоосного колесного транспортного средства. Определены математические выражения, с помощью которых можно рассчитать число возможных точек подсоединения двух- и трехсекционных тормозных кранов к тормозным механизмам «симплекс» или «дуо-дуплекс», установленным на осях многоосного колесного транспортного средства. Для определения количества рациональных вариантов подключения контуров тормозного привода многоосного колесного транспортного средства предложено использовать универсальную математическую зависимость. В графическом виде представлена расчетная схема подключения контуров к двух- или трехсекционному тормозному крану тормозных механизмов «симплекс» или «дуо-дуплекс», что упрощает задачу определения количества рациональных вариантов подключения. Приведен анализ требований, которые необходимо выполнить в соответствии с международными стандартами. Произведена оценка эффективности действия запасной тормозной системы некоторых типов колесных транспортных средств. Предложена общая концепция определения рациональной схемы организации запасной тормозной системы многоосного колесного транспортного средства на основе компоновочных схем подключения двух- или трехсекционных тормозных кранов к тормозным механизмам типа «симплекс» или «дуо-дуплекс», установленным на транспортном средстве.
View/ Open
Collections
- № 1[9]