Влияние ветровых возмущений и нелинейностей сервопривода на контур стабилизации высоты полета беспилотного летательного аппарата
Another Title
Influence of wind disturbances and nonlinearities of servo drive on the contour of stabilization of the flight of height of unmanned aerial vehicle
Bibliographic entry
Малкин, В. А. Влияние ветровых возмущений и нелинейностей сервопривода на контур стабилизации высоты полета беспилотного летательного аппарата = Influence of wind disturbances and nonlinearities of servo drive on the contour of stabilization of the flight of height of unmanned aerial vehicle / В. А. Малкин, И. В. Рожков, А. А. Санько // Системный анализ и прикладная информатика. – 2019. – № 2. – С. 23-30.
Abstract
В статье рассматривается математическая модель ветра с учетом его стохастической составляющей и ветра устойчивого направления, представлены результаты сравнительного анализа влияния параметров ветра на суммарный вектор скорости ветра, действующего на беспилотный летательный аппарат (БЛА). Рассмотрены основные нелинейности элементов сервопривода автопилота и их влияние на выходной сигнал. Рассмотрена реакция контура стабилизации высоты полета БЛА на ветер с учетом нелинейностей элементов сервопривода. Доказана необходимость учета ветра при синтезе систем автоматического управления (САУ) и контуров угловой стабилизации БЛА на этапах, где скорости полета БЛА меньше 30 м/c.
Abstract in another language
The article discusses a mathematical model of wind, taking into account its stochastic component and wind of a steady direction, presents the results of a comparative analysis of the effect of wind parameters on the total wind velocity vector acting on unmanned aerial vehicles (UAV). The main non-linearities of the autopilot servo elements and their influence on the output signal are considered. The reaction of the contour of the UAV flight altitude stabilization to the wind is considered, taking into account the nonlinearity of the servo drive elements. Proved the need to take into account the wind in the synthesis of automatic control systems (ACS) and the contours of the angular stabilization of the drone at stages where the flight speed of the drone is less than 30 m / s.
View/ Open
Collections
- № 2[8]