Формирование центров превосходства в России с целью стимулирования промышленного развития
Date
2024Publisher
Another Title
Formation of Centers of Excellence in Russia for Stimulating Industrial Development
Bibliographic entry
Коростышевская, Е. М. Формирование центров превосходства в России с целью стимулирования промышленного развития = Formation of Centers of Excellence in Russia for Stimulating Industrial Development / Е. М. Коростышевская, О. В. Стоянова // Наука и техника. – 2024. – № 5. – С. 427-438.
Abstract
Цель исследования – на основе использования триединых контекстов обобщить опыт формирования центров превосходства в СССР и РФ за период с 1920 г. по настоящее время. Задачи исследования – идентифицировать ключевые инструменты становления и развития центров превосходства и сравнить результаты их использования с целью выявления направлений совершенствования государственной политики и механизма их усиления с учетом сложившейся экономической ситуации и стратегических перспектив развития страны. Методы исследования – индукция, дедукция, анализ и синтез, наблюдение, сравнение, систематизация, описание, эмпирический, эволюционный, системный и историко-логический подход к анализу тех или иных явлений и процессов. Проведенный анализ показал, что при разработке механизма и выборе инструментов формирования центров превосходства в современной России целесообразно учитывать опыт СССР.
Abstract in another language
The purpose of the study is to summarize the experience of forming Centers of Excellence in the USSR and the Russian Federation for the period from 1920 to the present on the basis of triune contexts. The research objectives are to identify the key tools for the formation and development of Centers of Excellence and compare the results of their use in order to identify the directions for improving state policy and the mechanism for strengthening them, taking into account the current economic situation and the strategic prospects for the country's development. The following research methods have been applied, namely: induction, deduction, analysis and synthesis, observation, comparison, systematization, description, empirical, evolutionary, systemic and historical-logical approach to the analysis of certain phenomena and processes. The results of the study have revealed the most effective mechanisms and tools for forming and stimulating the development of Centers of Excellence for the period from the 1920s to the present, and the paper also presents their evolution based on the use of triune contexts. The analysis has shown that it is advisable to take into account the experience of the USSR when developing the mechanism and selecting tools for the formation of Centers of Excellence in modern Russia.
View/ Open
Collections
- №5[9]