Теоретико-методологические подходы к исследованию бизнес-модели
Another Title
Theoretical and methodological approaches to business model research
Bibliographic entry
Сергиевич, Т. В. Теоретико-методологические подходы к исследованию бизнес-модели = Theoretical and methodological approaches to business model research / Т. В. Сергиевич // Экономическая наука сегодня : сборник научных статей / редкол.: С. Ю. Солодовников (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БНТУ, 2022. – Вып. 15. – С. 36-48.
Abstract
В статье разработаны теоретико-методологические положения исследования бизнес-моделей. Предметом исследования является бизнес-модель предприятия. Цель исследования состоит в развитии теоретико-методологических основ бизнес-модели предприятия. Показано, что в основе феномена ценности лежит субъект-предметсубъектное отношение и ценность предмета зависит от социальной значимости акта потребления. Выделено три подхода к сущности бизнес-модели – системно-детерминированный подход, в рамках которого бизнес-модель рассматривается как система регулирования и развития экономических отношений внутри предприятия; ресурсно-воспроизводственный подход, в основе которого лежит принцип воспроизводства структуры бизнес-модели за счет эффективных модели дохода и модели предложения; сетевой подход, представители которого рассматривают бизнес- модель как сеть субъектов, совместно создающих потребительную стоимость. Анализ данных подходов и синтез результатов позволил разработать авторское определение бизнес-модели. Под бизнес-моделью предложено понимать устойчивый, обособленный, относительно самостоятельный механизм воспроизводства потребительной стоимости, регулирующий возникающие по этому поводу экономические отношения и обеспечивающий жизненность предприятия. Бизнес-модель определяет уникальные комбинации трудовых, финансовых, материальных, информационных, научно-технических и других ресурсов для создания и присвоения потребительной стоимости. Специфика последней, в свою очередь, воплощается в особенностях бизнес-модели. Экономическая структура бизнес-модели отражает механизм генерирования и присвоения дохода предприятием. Бизнес-модели присуща определенная организационная структура, институционализирующая взаимодействия внутри предприятия. Бизнес-модель определяет формы организации экономических отношений с другими субъектами – потребителями, бизнес-партнерами, поставщиками, государством, включая распределение между ними экономических и социальных выгод.
Abstract in another language
The theoretical and methodological principles of the study of business models have been clarified. The subject of the research is the business model of an enterprise. The purpose of the research is to develop the theoretical and methodological foundations of the business model of an enterprise. It is shown that the phenomenon of value is based on the subject-object-subject relation and the value of the object depends on the social significance of the act of consumption. Three approaches to the essence of the business model are identified – system-deterministic approach, where the business model is considered as a system of regulation and development of economic relations within the enterprise; resourcereproduction approach, which is based on the principle of reproduction of the structure of the business model through an effective revenue model and supply model; network approach, whose representatives consider the business model as a network of actors jointly creating use value. Analysis of these approaches and synthesis of results allowed us to develop the author's definition of a business model. It is proposed to understand the business model as a stable, isolated, relatively independent mechanism of reproduction of use value, which regulates the emerging economic relations and ensures the viability of the enterprise. The business model defines unique combinations of labor, financial, material, information, scientific and technical and other resources for the creation and appropriation of use value. The specificity of the use value, in turn, is embodied in the peculiarities of the business model. The economic structure of the business model reflects the mechanism for generating and assigning revenue to the enterprise. The business model has a specific organizational structure that institutionalizes interactions within the enterprise. The business model determines the forms of organizing economic relations with other entities – consumers, business partners, suppliers, the state, including the distribution of economic and social benefits between them.