Плиты для сборных дорожных покрытий с наименьшим «клавишным» эффектом
Date
2022Publisher
Another Title
Slabs for Prefabricated Road Surfaces with the Least “Keyboard” Effect
Bibliographic entry
Зиневич, С. И. Плиты для сборных дорожных покрытий с наименьшим «клавишным» эффектом = Slabs for Prefabricated Road Surfaces with the Least “Keyboard” Effect / С. И. Зиневич, А. К. Каюмов // Наука и техника. – 2022. – № 3. – С. 196-200.
Abstract
Изучен вопрос улучшения ровности сборного бетонного покрытия посредством изменения конструкции плит, из которых оно собирается. Неровности сборного покрытия, так называемый «клавишный» эффект, в основном возникают в местах сопряжения плит. Причина неровностей – вертикальные перемещения торцов плит друг относительно друга при проезде автомобиля. С целью исправления этой ситуации авторы предлагают устраивать на концах плит поперечные ребра прямоугольного сечения. Такие ребра будут создавать надежную опору на краях плиты, что уменьшит вертикальные перемещения ее торцов. Чтобы определить эффективность применения поперечных ребер, исследовали бетонную плиту размерами 3×6 м. Поперечное ребро в сечении имело форму прямоугольника со сторонами 20×10 см. Для сравнения результатов испытаний исследовали бетонную плиту таких же размеров, но без поперечных ребер. Деформации и напряжения плиты под нагрузкой определяли методом конечных элементов с использованием программного комплекса «Лира». Расчеты показали, что вертикальные перемещения торцов плит с ребрами в два раза, а напряжения – в 2,4 раза меньше, чем плит без ребер. Таким образом установлено, что использование бетонных плит с поперечными ребрами на торцах позволит уменьшить неровности сборного дорожного покрытия.
Abstract in another language
The paper studies the issue of improving the evenness of the prefabricated concrete pavement by changing the design of the slabs from which it is assembled. Irregularities of the prefabricated pavement mainly occur at the junction of the plates and are called “keyboard” effect. The reason for the unevenness is the vertical movement of the ends of the plates relative to each other when the car passes. In order to correct this situation, the authors propose to arrange transverse ribs of rectangular cross section at the ends of the plates. Such ribs will create a reliable support at the edges of the slab, which will reduce the vertical movement of its ends. To determine the effectiveness of the use of transverse ribs, a concrete slab with dimensions of 3×6 m has been examined in the paper. The transverse rib in cross section had the shape of a rectangle with sides 20×10 cm. In order to compare the test results, a concrete slab of the same dimensions, but without transverse ribs, has been studied. Deformations and stresses of the slab under load have been determined by the finite element method using the Lira software package. Calculations have shown the effectiveness of the slabs with transverse ribs mounted on its edges. The vertical displacements of the ends of the slabs with ribs are two times less than those of the slabs without ribs, and the stresses are 2.4 times less. It is obvious that the use of concrete slabs with transverse ribs at the ends will reduce the unevenness of the prefabricated coating at the points of their mating.
View/ Open
Collections
- № 3[11]