Вонкавая рэклама і ўваходы на гандлёвых вуліцах другой паловы ХІХ–пачатку ХХ стагоддзяў
Another Title
Outdoor advertising and entrances on commercial streets in the second half of the 19th century – early 20th century
Bibliographic entry
Шэстак, Ю. Т. Вонкавая рэклама і ўваходы на гандлёвых вуліцах другой паловы ХІХ–пачатку ХХ стагоддзяў = Outdoor advertising and entrances on commercial streets in the second half of the 19th century – early 20th century / Ю. Т. Шэстак // Архитектура : сборник научных трудов / редкол.: А. С. Сардаров (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БНТУ, 2022. – Вып. 15. – С. 131-136.
Abstract
У працы разглядаюцца сродкі вонкавай рэкламы, якія выкарыстоўваліся на гандлёвых вуліцах беларускіх гарадоў другой паловы ХІХ–пач. ХХ стст. Усталёўваюцца характэрныя рысы і спецыфіка формаўтварэння, праводзіцца параўнанне з іншымі часавымі перыядамі, абгрунтоўваецца правамоцнасць выкарыстання атэктанічнага падыходу да афармлення рэкламных канструкцый. Асобная ўвага надаецца пытанню арганізацыі ўваходу у крамы і такім яго складнікам, як аканіцы. Прапанаваны рэкамендацыі па аднаўленні вобліку тагачаснага гарадскога асяроддзя з дапамогай усталявання асаблівых рэгламентаў для вонкавай рэкламы і рэканструкцыі ўваходных вузлоў і вітрын.
Abstract in another language
The aim of this work has been to study the means of outdoor advertising as were used on commercial streets of Belarusian cities and towns in the second half of the 19th cen. to the early 20th cen. This includes identifying the characteristic features and particularities of their morphology, in comparison with practices during other time periods, as well as providing argument in support of the legitimacy of an atectonic approach in the advertisement structure design. Particular attention has been paid to shop entrance arrangements and their components such as the shutters. As a result of the research, special recommendations have been formulated for the restoration of the appearances of historical urban environments of that time period taking into account outdoor advertising as an important attribute of their object-and-spatial saturation.n.