Show simple item record

dc.contributor.authorВеренько, В. А.
dc.contributor.authorЛадышев, А. В.
dc.contributor.authorГатальский, Р. К.
dc.coverage.spatialМинскru
dc.date.accessioned2019-01-02T06:36:31Z
dc.date.available2019-01-02T06:36:31Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationВеренько, В. А. Исследование усталостной долговечности асфальтобетонов, модифицированных полимерными добавками различных типов = Investigation of Fatigue Life for Asphalt Concrete Modified by Polymer Additives of Various Types / В. А. Веренько, А. В. Ладышев, Р. К. Гатальский // Наука и техника. – 2018. – №6. – С. 451-457.ru
dc.identifier.urihttps://rep.bntu.by/handle/data/48370
dc.description.abstractВ статье проанализировано влияние на усталостную долговечность асфальтобетонов добавок группы термоэластопласты и комплексных модификаторов на основе термопластов. Установлены закономерности поведения материалов во времени, для которых получены близкие значения физико-механических свойств при применении различных типов вяжущих и модификаторов. На основании статистических и лабораторных исследований получены теоретические параметры усталостной долговечности для материалов покрытия дорожной одежды. При проведении анализа обратились к статистическим показателям обычных и модифицированных асфальтобетонов, которые получили в процессе испытаний асфальтобетонных смесей типов С и А за период с 2010 по 2016 г. На основании статистического анализа сопоставлен индекс сопротивления пластическим деформациям Ипл с количеством упругих связей ny и предельной структурной прочностью Rc. Для реализации задач второго исследования выполнены 12 расчетов (№ 1–12). Вычислены расчетные характеристики асфальтобетона, необходимые для определения параметров надежности. Объектом исследования выбран нижний слой двух- или трехслойного покрытия как наиболее подверженный воздействию циклических растягивающих напряжений от транспортной нагрузки. Необходимое для вычислений значение растягивающих напряжений σ при расчетной температуре 0 °С принято на основании проведенных расчетов методом конечных элементов, где выявлено распределение напряжений по толщине конструкции 20 см от нагрузки А2. По полученным результатам сделаны соответствующие выводы.ru
dc.language.isoruru
dc.publisherБНТУru
dc.titleИсследование усталостной долговечности асфальтобетонов, модифицированных полимерными добавками различных типовru
dc.title.alternativeInvestigation of Fatigue Life for Asphalt Concrete Modified by Polymer Additives of Various Typesru
dc.typeArticleru
dc.identifier.doi10.21122/2227-1031-2018-17-6-451-457
local.description.annotationThe paper has analyzed influence of additives representing a group of thermoplastic elastomers and complex thermoplast-based modifiers on fatigue life of asphalt concrete. Regularities in behavior of materials in time have been determined in the paper and close values of their physical and mechanical properties have been obtained while using various types of binders and modifiers. Statistic and laboratory investigations have made it possible to obtain theoretical parameters of the fatigue life for materials used for road dressing. The analysis has been based on statistical values of ordinary and modified asphalt concrete and asphalt concrete mixes of C- and A-type obtained during the experiments for the period from 2010 till 2016. A statistic analysis has permitted to compare a parameter Ипл (resistance index to plastic deformations) with such parameters as ny (number of elastic constraints) and Rc (threshold structural strength). 12 calculations (Nos. 1–12) have been carried out in order to realize targets of the second investigation. Calculative characteristics of asphalt concrete required for determination of reliability parameters have been estimated in the paper. A bottom layer of two- or three-coat pavement has been selected as an object of the investigation due to the fact that it is more often subjected to an impact of cyclic tensile stresses caused by a transport load. The required value for calculation of tensile stresses σ at calculated temperature 0 has been accepted on the basis of executed estimations while using finite elements method and distribution of stresses has been determined along structure with 20 cm thickness due to load А2. Corresponding conclusions have been made in accordance with the obtained results.ru


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record