dc.contributor.author | Khroustalev, B. M. | |
dc.contributor.author | Akeliev, V. D. | |
dc.contributor.author | Aliakseyeu, Yu. H. | |
dc.contributor.author | Shi, Jicun | |
dc.contributor.author | Zankovich, V. V. | |
dc.contributor.author | Liu, Tingguo | |
dc.coverage.spatial | Минск | ru |
dc.date.accessioned | 2018-12-11T10:38:29Z | |
dc.date.available | 2018-12-11T10:38:29Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Specific Features of Heat- and Mass Transfer Processes in Road Dressings = Особенности тепло- и массообменных процессов в дорожных одеждах / B. M. Khroustalev [et al.] // Энергетика. Известия высших учебных заведений и энергетических объединений СНГ. – 2018. – № 6. – С. 517-526. | ru |
dc.identifier.uri | https://rep.bntu.by/handle/data/48341 | |
dc.description.abstract | The paper presents a fragment of on-going investigations directed on creation of optimum data environment that ensures an access to world scientific journals and other publications which are necessary for qualitative implementation of works on priority directions of R&D in the field of road-construction industry in the period of 2016–2020. A citation analysis has been applied while using data of Journal Citation Reports for selection of world scientific serial public- cations which are necessary for execution of investigations on heat and mass transfer in road dressings. The road dressings are considered as open heterogeneous thermodynamic systems. Their deformations occur under various climatic conditions due to heat- and mass transfer processes and interaction of transport flows and road surface. Crack formation takes place in depth of the road dressings and on road surfaces as a result of temperature, mass transfer processes. As it is known material structure of constructive layers especially which are created with the help of technogenic wastes (asphalt-concrete, concrete, reinforced concrete scrap and products of its recycling, brick rubble, various wastes of production etc.) influence on heat- and mass transfer. The paper presents results of investigations on heat flows, boundary layers according to air viscosity, velocity of geometric permeability characteristics, capillary pressures in road pavements. | ru |
dc.language.iso | en | ru |
dc.publisher | БНТУ | ru |
dc.subject | Road dressing | ru |
dc.subject | Heat- and mass transfer | ru |
dc.subject | Structure | ru |
dc.subject | Temperature | ru |
dc.subject | Stresses | ru |
dc.subject | Surface | ru |
dc.subject | Deformation | ru |
dc.subject | Crack formation | ru |
dc.subject | Model | ru |
dc.subject | Velocity | ru |
dc.subject | Investigations | ru |
dc.subject | Density | ru |
dc.subject | Time | ru |
dc.subject | Boundary layer | ru |
dc.subject | Flow | ru |
dc.subject | Longevity | ru |
dc.subject | Дорожная одежда | ru |
dc.subject | Тепло- и массоперенос | ru |
dc.subject | Структура | ru |
dc.subject | Температура | ru |
dc.subject | Напряжение | ru |
dc.subject | Поверхность | ru |
dc.subject | Деформация | ru |
dc.subject | Трещинообразование | ru |
dc.subject | Модель | ru |
dc.subject | Скорость | ru |
dc.subject | Исследование | ru |
dc.subject | Плотность | ru |
dc.subject | Время | ru |
dc.subject | Пограничный слой | ru |
dc.subject | Поток | ru |
dc.subject | Долговечность | ru |
dc.title | Specific Features of Heat- and Mass Transfer Processes in Road Dressings | ru |
dc.title.alternative | Особенности тепло- и массообменных процессов в дорожных одеждах | ru |
dc.type | Article | ru |
dc.identifier.doi | 10.21122/1029-7448-2018-61-6-517-526 | |
local.description.annotation | Работа является фрагментом продолжающихся исследований, направленных на создание оптимальной информационной среды, обеспечивающей доступ к публикациям из мировых научных журналов и других изданий, необходимых для качественного выполнения теоретических и экспериментальных исследований по приоритетным направлениям научно-технической деятельности в области дорожно-строительной отрасли в 2016–2020 гг. Использовался цитат-анализ с применением данных Journal Citation Reports отбора мировых научных серийных изданий, необходимых для выполнения исследований по тепло- и массопереносу в дорожных одеждах. Дорожные одежды – открытые гетерогенные термодинамические системы. В различных климатических условиях имеют место их деформации вследствие тепло- и массообменных процессов и взаимодействия транспортных потоков с поверхностью дороги. При наличии температурных, массообменных процессов происходит трещинообразование как по глубине дорожных одежд, так и на дорожных покрытиях. Как известно, на тепло- и массоперенос влияет структура материалов конструктивных слоев, в особенности устроенных из техногенных отходов (асфальтобетонный, бетонный, железобетонный лом и продукты их переработки, кирпичный бой, различные отходы производств и т. д.). Представлены результаты исследований тепловых потоков пограничных слоев в зависимости от вязкости воздуха, скорости, геометрических характеристик, проницаемости, капиллярных давлений в дорожных покрытиях. | ru |