Show simple item record

dc.contributor.authorАкдемир, А.ru
dc.contributor.authorАшешова, А.ru
dc.contributor.authorГишар, Б.ru
dc.contributor.authorГуськов, А. Е.ru
dc.contributor.authorЛахаева, А.ru
dc.contributor.authorРакитянская, А.ru
dc.contributor.authorРедькина, Н. С.ru
dc.contributor.authorРойленс, А.ru
dc.contributor.authorСербина, Г. Н.ru
dc.contributor.authorЭйнасто, О.ru
dc.contributor.authorЮрик, И. В.ru
dc.coverage.spatialНовосибирскru
dc.date.accessioned2021-01-15T12:32:39Z
dc.date.available2021-01-15T12:32:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationБиблиотеки мира в период пандемии: новый опыт и первые выводы = Libraries of the world during the pandemic: a new experience and the first conclusions / А. Акдемир [и др.] // Библиосфера. – 2020. – № 3. – С. 65-83.ru
dc.identifier.urihttps://rep.bntu.by/handle/data/83360
dc.description.abstractГлавная тема 2020 г. для библиотек всего мира – организация работы в условиях ограничений, связанных с COVID-19, что подтвердили результаты информационного поиска по крупнейшим мировым базам данных (Google Scholar, Web of Science, Scopus и др.) статей, в которых обсуждаются актуальные проблемы деятельности библиотек в этот период. Их решение достигается путем выработки общих подходов к вызовам на глобальном уровне, обмена лучшими практиками и методами работы в условиях пандемии. Целью статьи является представление ключевых докладов, прозвучавших в цикле онлайн-встреч «Жизнь библиотек мира в период пандемии», организованных ГПНТБ СО РАН. Представлен опыт зарубежных и российских библиотек: Библиотеки языков и цивилизаций (Франция), библиотек Нью-Йоркского и Гарвардского университетов (США), Научной библиотеки Тартуского университета (Эстония), Национальной библиотеки Турецкой Республики, Научной библиотеки Белорусского национального технического университета, Научной библиотеки Томского государственного университета и Государственной публичной научно-технической библиотеки Сибирского отделения Российской академии наук. Авторами показана деятельность библиотек по организации работы сотрудников и обслуживания пользователей. Описано, как библиотеки выбирают различные способы и методы работы с пользователями, развивают инновационные сервисы, расширяют репертуар информационных ресурсов / продуктов, принимают меры по безопасной работе сотрудников, в том числе в удаленном режиме. Подчеркнуто, что не все виды работ можно было перевести в удаленный режим, и это требует оперативных решений по перераспределению функций среди сотрудников и запуску новых проектов. Сделан вывод, что библиотекарям необходимо продолжать обучаться цифровому этикету и получать новые навыки и компетенции для дистанционной работы.ru
dc.language.isoruru
dc.publisherГПНТБ СО РАНru
dc.titleБиблиотеки мира в период пандемии: новый опыт и первые выводыru
dc.title.alternativeLibraries of the world during the pandemic: a new experience and the first conclusionsen
dc.typeArticleru
local.description.annotationThe main theme of 2020 for libraries around the world is organizing the work under the constraints associated with COVID-19, which was confirmed by the results of information searches for articles in the world’s largest databases (Google Scholar, Web of Science, Scopus, etc.), which discuss actual problems of libraries’ activity during this period. Their solution is achieved by developing common approaches to challenges at the global level, sharing best practices and methods of working in a pandemic. The purpose of the article is to present the key reports presented in the cycle of online meetings entitled “Life of the world’s libraries during a pandemic”, organized by the State Public Scientific and Technological Library of the Siberian Branch of Russian Academy of Science (SPSTL SB RAS). The article presents the experience of foreign and Russian libraries: Bibliothèque universitaire des langues et civilisations (France), the Libraries of New York University and Harvard Universities (USA), University of Tartu Library (Estonia), the National Library of the Republic of Turkey, the Scientific Library of the Belarusian National Technical University, Research Library of Tomsk State University and SPSTL SB RAS. The authors showed the activities of libraries to organize the work of employees and service users. As a result, it was determined that libraries choose different ways and methods of working with users, develop innovative services, expand the repertoire of information resources / products, take measures to ensure the safe work of employees, including remotely. It was emphasized that not all types of work could be transferred to a remote mode, and that required quick decisions on the redistribution of functions among employees and the мlaunch of new projects. It is concluded that librarians need to continue learning digital etiquette and gaining new skills and competencies for telecommuting.en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record