Contactless Automated Express Evaluation of Damages to a Car Body by Visual Parameters
Date
2019Publisher
Another Title
Бесконтактная автоматизированная экспресс-оценка повреждений кузова автомобиля по визуальным параметрам
Bibliographic entry
Tarasovа, M. Contactless Automated Express Evaluation of Damages to a Car Body by Visual Parameters = Бесконтактная автоматизированная экспресс-оценка повреждений кузова автомобиля по визуальным параметрам / M. Tarasovа, N. Filkin, R. Yurtikov // Наука и техника. – 2019. – № 6. – С. 471-475.
Abstract
Explosive development of computer technologies and their availability made it possible to extensively focus nowadays on emerging state-of-the-art technologies, digitalization, artificial intelligence, and automated systems, including in the field of road safety. It would be reasonable to implement some technical devices in this respect to remove human factor and automate some procedures completed at the scene of a road accident. Automatically filled up road accident inspection records and, mainly, diagrams of the accident will reduce time required for the examining inspector and remove human factor. Ultimately, an automated road accident data sheet is suggested to be established. To tackle the issues above requires a technique to determine whether the produced damages to the car body result from the same road accident. The fact remains that there are circumstances when even vehicle trace examination would not do the job, in case of multiple corrosive damage to the body. In view of the above, a technique designed to determine whether the damages produced are caused at the same point of time gains its ground. A technique for a time-related corrosion examination is offered herein to cut expenditures for diagnostics and expert examination of road accidents. That will also eliminate the matters of argument with respect to the road accident evaluation in court. Among added benefits of the technique are that it is simple, quick to implement, and requires no human involvement. It is a well-established fact that each chemical element or a mixture of substances has its own timeinvariant color attributes which allows to determine availability of one or another substance during corrosion of metal surfaces, by emission from the surface in question.
Abstract in another language
Благодаря бурному развитию вычислительной техники и ее доступности большое внимание в наше время уделяется новым современным технологиям, цифровизации, искусственному интеллекту и автоматизированным системам, в том числе и в сфере организации безопасности дорожного движения. В рассматриваемом аспекте было бы уместно внедрение технических средств, позволяющих исключить человеческий фактор и автоматизировать некоторые процессы на месте осмотра дорожно-транспортного происшествия (ДТП). Автоматизация процесса заполнения бланка протокола осмотра места ДТП и главным образом схемы ДТП позволит снизить затраты времени лица, проводящего осмотр, а также исключить человеческий фактор. По сути, представляется создание некого автоматизированного паспорта ДТП. Для решения таких вопросов просто необходимо создание методики, которая поможет определить, являются ли представленные повреждения кузова результатом одного ДТП. Ведь даже проведение транспортно-трасологической экспертизы не поможет в случае множественных повреждений кузова коррозией. Исходя из этого приобретает актуальность разработка методики, которая будет определять одновременность возникновения повреждений. Предлагается методика временной оценки процесса коррозии, что позволит сэкономить на диагностике и экспертизе дорожно-транспортного происшествия. При этом снимутся спорные вопросы оценки ДТП в судебных инстанциях. Дополнительными преимуществами данной методики можем считать простоту и скорость проведения экспертизы, отсутствие участия человека. Не секрет, что каждый химический элемент или смесь веществ имеет свои цветовые особенности, не изменяющиеся во времени. Наличие тех или иных веществ в процессе коррозии металлических поверхностей определяется по излучению от рассматриваемой поверхности.
View/ Open
Collections
- № 6[11]