Дополнительное образование детей: типологические основы проектирования
Another Title
Supplementary education of children: typological principles of design
Bibliographic entry
Книга, Е. Н. Дополнительное образование детей: типологические основы проектирования = Supplementary education of children: typological principles of design / Е. Н. Книга // Архитектура : сборник научных трудов / редкол.: А. С. Сардаров (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БНТУ, 2019. – Вып. 12. – С. 139-144.
Abstract
В статье отражены результаты исследования типологии зданий для дополнительного образования детей. Представлена типологическая классификация учреждений дополнительного образования детей, отвечающая современным тенденциям проектирования, нормативным требованиям, педагогическим концепциям. Рассматриваются принципиальные вопросы проектирования зданий для дополнительного образования в условиях прогнозируемой типологии. Отмечается развитие гибридной типологии. Определены три основных типа зданий для дополнительного образования детей. Выявлены общие характеристики для проектирования этих типов (адаптивность, многофункциональность, экологичность). По результатам исследования автором сформулирована типология учреждений дополнительного образования детей.
Abstract in another language
The article are reflects the results of the typology of buildings for supplementary education of children. A typological classification of the institutions for the additional education for children, which responds to the current design trends, regulatory requirements, pedagogical concepts, is presented in the article. The fundamental issues of designing buildings for addi-tional education according to the conditions of the predicted typology are considered. The development of hybrid typology is noted. Three main types of buildings for additional education of children are defined. The general characteristics for design of these types of buildings (adaptability, multifunctionality, envi-ronmental friendliness) are revealed. According to the results of the study, the author formulated a typology of institutions for supplementary education for children.