Fashion industry development and sustainable development: different directed vectors
Another Title
Развитие индустрии моды и устойчивое развитие: разнонаправленные векторы
Bibliographic entry
Serhiyevich, T. V. Fashion industry development and sustainable development: different directed vectors = Развитие индустрии моды и устойчивое развитие: разнонаправленные векторы / T. V. Serhiyevich // Экономическая наука сегодня : сборник научных статей / Белорусский национальный технический университет, Факультет технологий управления и гуманитаризации, Кафедра «Экономика и право» ; редкол.: С. Ю. Солодовников (пред. редкол.). – Минск : БНТУ, 2018. – Вып. 8. – С. 74-79.
Abstract
In a modern society, characterized as a “consumer society” (J. Baudrillard), the tasks of reducing the environmental consequences of economic growth are actualized. According to experts, the second largest industrial polluter today is the fashion industry, which is second only to the oil industry. The article examines the mechanisms of influence of fashion as a factor in stimulating consumption in modern society. In the context of the growth of the fashion industry, the threats to sustainable development arising at the stages of production, consumption and utilization of fashion industry products are investigated. The conclusion is made about the need for self-determination of the place of belarusian producers in the global fashion industry, taking into account increasing environmental threats.
Abstract in another language
В современном обществе, характеризуемом как «общество потребления» (Ж. Бодрийяр), актуализируются задачи по снижению экологических последствий экономического роста. По оценкам экспертов, вторым по величине промышленным загрязнителем в мире сегодня является индустрия моды, которая уступает лишь нефтяной промышленности. В статье исследована мода как фактор стимулирования потребления в современном обществе. В контексте роста индустрии моды исследуются угрозы устойчивому развитию, возникающие на этапах производства,
потребления и утилизации продукции. Делается вывод о необходимости самоопределения места отечественных производителей в мировой индустрии моды с учетом нарастающих экологических угроз.