Detection of Reflexive Signs in Town Planning Systems of Ukraine and Republic of Belarus
Another Title
Выявление рефлексивных признаков градостроительных систем Украины и Республики Беларусь
Bibliographic entry
Smilka, V. A. Detection of Reflexive Signs in Town Planning Systems of Ukraine and Republic of Belarus = Выявление рефлексивных признаков градостроительных систем Украины и Республики Беларусь / V. A. Smilka // Наука и техника. – 2018. – № 2. - С. 123-129.
Abstract
As a city is a complex system, it complies with the principles pertaining to organization and management of systems. System analysis makes it possible to figure out the difference between managing systems (subject) from systems that are managed (object). There is a link between these system formations which unites them in a common system. Such relationship is a source of information for development of management action. Impact on the system is achieved through availability of influential means and data. Urban planning science represents a city as a complex of socio-economic, territorial-productive and demographic-ecological systems of the following type: “population” – “environment” – “activity”. “Environment” is thought of as a technical system with such synonyme notions as “urban planning system”, “anthropogenic environment”, “settlement system”. “Environment” has two components – territory and buildings. Ukrainian legislation determines that management of urban planning activities is carried out through developing urban planning documentation and carrying out urban planning monitoring. Results of the urban planning monitoring are taken into account while preparing urban planning documentation (introduction of amendments to it) and programs of socio-economic development. Thus, urban planning monitoring represents a management system of urban planning activity in the Ukraine. Legislation of the Republic of Belarus contains some provisions which regulate urban planning activity through urban development planning and zoning of territories; creation and maintenance of urban planning cadastre; control over development and implementation of urban planning, architectural and construction projects; implementation of state construction supervision. Data of the urban planning cadastre are taken into account in urban planning documentation. In comparison with the Ukraine management of the urban planning system in the Republic of Belarus is attached to the urban planning cadastre. The urban planning systems of the Ukraine and the Republic of Belarus are self-managed reflexive systems that organize their behavior with due account of not only the past experience but also due to possible impact of other system which is in interaction with it.
Abstract in another language
Поскольку город является сложной системой, он подчиняется принципам организации и управления системами. Системный анализ отличает управляющие системы (субъект) от систем, которые управляются (объект). Между этими системными образованиями существует связь, объединяющая их в общую систему. Такая связь является источником информации для выработки управляющего воздействия. Влияние на систему достигается благодаря наличию средств воздействия и имеющейся информации. Градостроительная наука представляет город в виде совокупности социально-экономической, территориально-производственной и демографо-экологической систем вида население – среда – деятельность. Среда понимается как техническая система с синонимичными понятиями: «градостроительная система», «антропогенная среда», «система расселения». Среда имеет две составляющие – территорию и дома. Законодательством Украины определено, что управление градостроительной деятельностью осуществляется путем разработки градостроительной документации и проведения градостроительного мониторинга. Результаты градостроительного мониторинга учитываются при разработке градостроительной документации (внесении изменений в нее) и программ социально-экономического развития. Таким образом, градостроительный мониторинг представляет собой систему управления градостроительной деятельностью Украины. Законодательство Республики Беларусь включает положения о регулировании градостроительной деятельности путем: градостроительного планирования и зонирования территорий; создания и ведения градостроительного кадастра; контроля над разработкой и реализацией градостроительных, архитектурных и строительных проектов; осуществления государственного строительного надзора. Сведения из градостроительного кадастра учитываются в градостроительной документации. В Республике Беларусь управление градостроительной системой возложено на градостроительный кадастр. Градостроительные системы Украины и Беларуси являются самоуправляемыми рефлексивными системами, организующими свое поведение с учетом не только прошлого опыта, но и возможного воздействия другой системы, с которой они взаимодействуют.
View/ Open
Collections
- №2[11]